Blog

Dezelfde taal spreken en elkaar toch niet verstaan
Met bewondering, en ook soms wel verbazing, kijk ik naar hoe mijn collega's voortdurend nieuwe ideeën en materialen inbrengen. Het werken met kleine stamgroepen op gezamenlijke pleinen vraagt heel veel afstemming en overleg. Dan moet je elkaar goed verstaan.
Lees meer
Amir kan “lezen”
Ik geniet van de voorlezende Amir. Bladzijde voor bladzijde bestudeert hij de illustraties om daarna in mooie volzinnen het verhaal te vertellen. Grote kans dat hij snel echt leert lezen en lezen blijft!
Lees meer
Nieuw en onwennig
Op momenten dat alles in een stroomversnelling raakt kun je zomaar ineens terugverlangen naar de rust en voorspelbaarheid van saaie, eenvormige dagen.
Lees meer
Verdriet
Vaak denk ik dat de kinderen in mijn klas wel iets te leren heb maar soms leren ze mij grote lessen over de kleine dingen van het leven. Over het omgaan met verdriet bijvoorbeeld.
Lees meer
Sporen in de tijd
Ik vraag me af hoe het is als je net naar school gaat. Als alles nieuw is en voor het eerst gebeurt. Die wereld moet magisch zijn. Vol momenten die een eeuwigheid duren en met zeeën van tijd.
Lees meer
zonder problemen schrijven/krabbelen ze symbolen
De betekenis van een klok in het leven van een kleuter
Zijn bevlogen verhaal over wat er allemaal kon gebeuren in de tijd op zijn klok, gaf mij een inkijkje in het denken van jonge kinderen. Het maakt mij stil en voorzichtig. Laten we niet te snel oordelen over wanneer kinderen een taalachterstand hebben. Laten we vooral heel goed kijken en luisteren!
Lees meer
Wonderlijk en waargebeurd *
Het woord leeuw lezen gaat beter als je weet wat een leeuw is, weten wat een leeuw is gaat het best wanneer je er een bent geweest. Leren lezen hoeft niet persé leuk te zijn maar er moet wel een vuurtje gaan branden. In een kleutergroep net zo goed als op de middelbare school.
Lees meer
Groepsvorming in een kleuterklas
De kinderen doen ongelofelijke hun best om er met elkaar een fijne groep van te maken. Niet omdat het moet, maar omdat ze het willen. En ik heb er alle vertrouwen in!
Lees meer
Afscheid van onze ’treinenman’
Tekenen als een van de manieren om verhalen te vertellen. Dat is de wereld begrijpen, ervaringen context geven, ze verweven in narratieven die informeren, creëren, verklaren en bevragen.
Lees meer
Samen met kleuters een spelverhaal maken
Het samen maken van spelverhalen met kleuters is krachtig, verbindend en heerlijk om te doen. Ook of juist in tijden van Corona wanneer de wereld soms verwarrend, onoverzichtelijk en beangstigend kan zijn.
Lees meer
Samen nadenken in de kring
Ook, of misschien wel juist, jonge kinderen moeten cognitief worden uitgedaagd. zo kan een kleutergroep een plek voor 'shared thinking' worden.
Lees meer
Waarom kleuterjuffen soms zo moeilijk doen
Bijna iedere kleuterleerkracht zal het herkennen; hoe je iedere dag weer balanceert tussen het plannen en evalueren van leerdoelen en het improviseren rond al die grote en kleine gebeurtenissen in een groep 1/2. En wanneer leren kinderen eigenlijk het meest?
Lees meer
De magie van het maken

. Eigenlijk heeft ze geen tijd voor de gewone begroeting van iedere ochtend. Ze moet hoognodig iets heel belangrijks vertellen: ‘Ik heb magische krachten gekregen…

Lees meer
Ons fotoboek

Iedereen knikt instemmend als Gijs vertelt over die keer dat zijn vinger gebroken was. ‘Weet je nog juf, toen zag je het gips om mijn…

Lees meer
Speeldrift

. ‘Er is een dierenmishandelaar bij ons in de klas!’ Iedereen, net nog druk en lawaaiig aan het opruimen, houdt geschrokken zijn mond. Ook ik en…

Lees meer
Spel is het werk van de kinderen

. De herkenbaarheid is hartverwarmend. Een zevenentachtig jaar oude kleuterjuf, aan de andere kant van de oceaan, vertelt waarom het zo belangrijk is dat kinderen…

Lees meer
Atelier in school

Iedere groep bij ons op school werkt in ieder geval één keer in het jaar een periode in het atelier. Wat begon als het eenmalige…

Lees meer
Gezag

. ‘Klopt het dat Jort met z’n rugzak op buiten loopt?’, vraagt de stagiaire. Het is kwart voor negen in de ochtend. De laatste ouders…

Lees meer
All in the game

Ik wil niet een wedstrijd, of een beloning. Ik vind het niet leuk dat ze zeggen: “Wie het het mooiste heeft gemaakt krijgt iets”. Nadine…

Lees meer
Begrijpen met je handen 2

. ‘Onze Nieuwe School‘ is een zoektocht van de gemeente Amsterdam naar schoolmakers die de verwachte leerlingengroei in Amsterdam kunnen opvangen. Iedereen met een idee of…

Lees meer
Begrijpen met je handen

.. Hij was 4 en speelde het liefst in de bouwhoek. Daar verzamelde hij zo veel mogelijk vrienden én blokken om zich heen om er…

Lees meer
Een troosttekening

. Hoe ik om moest gaan met mijn lieve, woeste, ondernemende, onderzoekende en creatieve kleutergroep met 20 jongens en 10 meisjes had ik al eens…

Lees meer
Odyssee

. Gewapend met dikke sokken en warme truien nestelen we ons een paar dagen in een huisje in de duinen. Ondanks de sombere weersvoorspellingen zwerven…

Lees meer
Wie leert van wie?

. ‘Hoe gaat ’t met je cursus?’ was meestal de eerste vraag die mijn dochter stelde wanneer we elkaar zagen. Voor het eerst gaf ik…

Lees meer
Een bazige juf

. ‘We vinden je een bazige juf’, triomfantelijk kijkt Jonathan me aan. ‘Ja’, beaamt Lore, ‘eigenlijk speel je altijd de baas’. Samenzweerderig zitten ze naast…

Lees meer
Nascholing

Het is zover. Samen met Sabine Plamper heb ik een nascholing ontwikkeld voor de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Je kunt je nu inschrijven voor de…

Lees meer
Spelen met de knopendoos

.. Alles is nieuw; het lokaal ziet er anders uit, de oudste kinderen zijn naar groep 3 en een paar net vierjarigen huppelen, stuiven of…

Lees meer
Vertrouwen 2

Drie maanden geleden schreef ik een blog over vertrouwen. Onze dochter vertrok in haar eentje naar Zuid Oost Azië met het plan om pas maanden…

Lees meer
Leren op eigen kracht

.. ‘Niet rennen in de gang! Rustig lopen!’ Luid en duidelijk leest ze het voor. Die dag hebben enkele bovenbouwers door de hele school energiezuinige…

Lees meer
Vertrouwen kost moeite

.. ‘…. en vind je dat goed? Oh, ík zou geen oog meer dicht doen!’ Het was niet de eerste keer dat iemand dat geschrokken…

Lees meer
In het hart van het onderwijs

‘Kijk’, vertelt Anne Lotte tijdens het opruimen, ‘ik heb de bolletjes precies getekend zoals in het echt. De worteltjes die zag je niet maar ik…

Lees meer
Opbrengstgericht werken

…. Stem ik het handelen op de individuele cognitieve ontwikkeling af, conform de geldende schoolafspraken? En verantwoord ik dit dan ook nog op de afgesproken…

Lees meer
Woordenschat

.. Bijna herfstvakantie. ’s Ochtends vroeg, onderweg naar de dokter zie ik hoe flarden mist boven de weilanden hangen. Een week later, op weg naar…

Lees meer
Heel veel voorlezen!

… … De boze heks is ziek. Ze kan niets meer, zelfs het toveren lukt niet. Daarom moeten de andere dieren in het bos haar…

Lees meer
‘Juf, ik kan toveren!’

‘En?’ vraagt mijn directeur verwachtingsvol. Enthousiast maakt hij weidse armgebaren voor het raam boven de bouwhoek. Ik kijk hem niet begrijpend aan.  Blij dat ik…

Lees meer
Een bijzondere tentoonstelling

Het gebeurt zelden: Je hebt een idee en  praat daarover met anderen. Je maakt samen plannen, misschien niet altijd even realistisch maar het enthousiasme groeit. Voorzichtig…

Lees meer
Il Palazzo Enciclopedia

Begin augustus 2013 in Venetië. Dat is warm, druk en heel veel kunst. Ogen op steeltjes. Op de de Biënnale van Venetië  is in verschillende paviljoens…

Lees meer
Afscheid

Ooit zei een vader die een-vakantie-lang met zijn puberdochters naar een soap keek: ‘ik snap niet waarom, maar iedereen geeft elkaar de hele tijd cadeautjes,…

Lees meer
Een gesprek met kleuters

‘… en de hertjes hadden een gewei van stof!’ vertelt Lyam opgetogen en een beetje verbaasd. Een prachtig beeld. Het roept meteen associaties op met…

Lees meer
Atelier-dag

.. Vorige week met mijn fotocamera langs het Geestmerambacht. Boterbloemen tussen lang bloeiend gras, ondoorzichtige poelen, de weerspiegeling in een slootje tussen wolken geel en groen,…

Lees meer
Grote vragen

Buiten geniet ik, weggedoken in mijn jas, van een spaarzame zonnestraal. Lore komt voorbij gerent, lacht, en kruipt dan tussen mij en de stagiaire in…

Lees meer
Een atelier in school

Ooit zei iemand na het zien van een tentoonstelling van Toeval Gezocht; ‘ach ja, zo zijn kleuters gewoon, altijd friemelen en frutselen en bezig maar…

Lees meer
Waar?

Van luisteren naar verhalen en van het samen lezen en kijken in prentenboeken kunnen kinderen ontzettend genieten. Allereerst natuurlijk  omdat het leuk en spannend is…

Lees meer
Kleutertoets

Vanavond zal het programma ‘de slag om Nederland’ gaan over de kleutertoets.  In de maatschappij van vandaag moet je presteren. Scoor je onder de maat…

Lees meer
Samen spelen en delen in het atelier

Bouwplaats is een kunsteducatief project waarbij in onze school 2 ateliers ingericht zijn. Van bijna alle leerkrachten hoor ik regelmatig hoe geweldig de kinderen samenwerken…

Lees meer
Denken met je handen?

Material thinking … Kunst als zintuiglijke reflectie …. Als ik in het Cobramuseum de schilderijen van Armando zie weet ik het ineens weer. Niet in…

Lees meer
Het nestje van juf

Met de kinderen van mijn groep 1/2 praat ik over het nestje dat ik vorig jaar vond in mijn tuin. De kinderen weten meteen wat…

Lees meer