Spelen met de knopendoos

IMG_5762..

Alles is nieuw; het lokaal ziet er anders uit, de oudste kinderen zijn naar groep 3 en een paar net vierjarigen huppelen, stuiven of lopen verscholen achter hun moeder onze groep binnen. We moeten er allemaal aan wennen. Het geeft wel ruimte om te improviseren. De methode kan nog best even wachten en ik haal de knopendoos te voorschijn. Eerst lees ik een stukje voor uit het boek Kobe maakt een museum. Kobe is een echte verzamelaar en alles wat hij mee naar huis neemt wordt gesorteerd. De kinderen vinden het fascinerend om dingen te bedenken die in het groepje -dingen die kunnen buigen- passen of -dingen die plakken-. Op een wit vel keer ik de doos met knopen om en vraag aan vier kinderen of ze groepjes kunnen maken. Vrijwel onmiddellijk gaan ze aan de slag.

Er wordt gesorteerd op kleur.

groen

groen 

zwart

zwart 

wit

wit

 

 

 

 

 

 

Of op materiaal.

hout

hout 

ijzer

ijzer

.

.

.

.

.

.

De kinderen ontdekken dat niet alle knoopjes evenveel gaatjes hebben. Je hebt er met 2 en met 4 gaatjes en er zijn zelfs knopen met 0 gaatjes!

2 gaatjes

2 gaatjes 

4 gaatjes

4 gaatjes

.

 

 

 

 

..

Ze overleggen samen, ruilen en zoeken knopen die in de verzameling van de ander passen. Jonathan heeft een groepje van ijzeren knopen gemaakt. Daarna begint hij met het zoeken naar knopen zonder gat. Dat blijken er veel van ijzer te zijn en hij schuift de knopen naar het nieuwe groepje. Ik teken op het papier 2 cirkels die elkaar voor een deel overlappen en laat hem zien hoe er ijzeren knopen zijn en knopen met 0 gaten maar ook knopen van ijzer én zonder gat. Eerst snapt hij het niet maar ineens breekt het inzicht door. Enthousiast vult hij de overlappende verzamelingen.

overlappende verzamlingen

overlappende verzamelingen

.

Iemand vindt knopen met letters en Loubna bedenkt dat ze een groepje kan maken van knopen waar nog een touwtje aan zit. Ze vindt er heel wat.

knoopjes met touw

knoopjes met touw

 

Er wordt heel geconcentreerd gewerkt, gekeken, geteld en vergeleken.

IMG_5765IMG_5766

.

 

.

.

 

.

.

.

.

Als alle knoopjes gesorteerd zijn geef ik de kinderen een zwarte stift waarmee ze de groepjes kunnen omcirkelen. Voor sommigen schrijf ik de naam van de verzameling in de getekende cirkels. Anderen doen het zelf. Ook over het schrijven van de verschillende letters hoor ik de kinderen met elkaar overleggen.

IMG_5759

.

Jill is zo enthousiast dat ze doorgaat met het ordenen van de stiften, krijtjes en potloden op kleur. Ze heeft een prachtig geel bakje gemaakt met dikke en dunne gele kleurpotloden, gele stiften, gele woody’s en gele panda krijtjes. En Nienke maakt in de week erna mooie, verfijnde composities van doppen, knoopjes en schelpen. Gevonden steentjes ordent ze van klein naar groot. Al snel dromt een groepje kinderen rond haar tafel want iedereen wil wel meedoen.

Zomaar een knopendoos op een verloren moment, zonder vooraf geformuleerd leerdoel en zonder methode. Maar wat een rijkdom!

5 reacties op Spelen met de knopendoos
  1. Claudi schreef:

    Er is niet veel voor nodig he? geef kleuters de ruimte en….. geniet van die eerste weken, waarin nog niet zoveel ‘moet’. dag, dag

  2. Lida van Poelgeest schreef:

    Kijk, dàt is kleuteronderwijs!

  3. Jannie schreef:

    Ik krijg gelijk zin om naar de Pelgrimshoeve te gaan, kringloop in Zoetermeer en daar een doos knopen te gaan kopen 😉 Ken jij de facebookgroep ‘kleuterwereld’ Hanneke? Daar worden veel inspirerende ideeen gedeeld, vragen gesteld, discussies gevoerd, alles over kleuters en daar zou jouw creatieve inbreng super welkom zijn.

  4. Maike Fakkert schreef:

    Hanneke, bij het zien van die foto’s en het lezen van je verhaal erbij word ik helemaal enthousiast. Zo werken met kleuters is echt heerlijk! Want wat een betrokkenheid, creativiteit in oplossen van ‘problemen’, wat een leermomenten en wat een gedrevenheid!
    Daar heb je inderdaad geen methode voor nodig, alleen uitdagend materiaal waar je alle kanten mee op kunt, Ook die, waar je zelf misschien niet zo gauw aan denkt: knopen met touwtjes/ overlap, geen gaatjes….
    Nemen je collega’s deze werkwijze van je over en staat er een enthousiaste directeur achter je ideeën? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

  5. Gerda schreef:

    Wat heerlijk om te lezen Hanneke!
    Gewoon lekker aan het werk met waarde”vol” materiaal.
    Je ziet hoe gek de kleuters er op zijn. Net als “mijn” dekseltjes en doppen.
    Geniet van je knopendoos en je kleuters.

    Groetjes, Gerda

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.