Wie ben ik?

.

… als kunst en onderwijs elkaar raken

Een aantal dagen van de week sta ik als groepsleerkracht voor een kleutergroep. Als er tijd is duik ik mijn eigen atelier in. Op mijn school ben ik Interne Cultuur Coördinator en regelmatig bedenk ik kunst-educatieve projecten voor het basisonderwijs die ik samen met andere kunstenaars, leerkrachten en de kinderen uitvoer. Daarnaast werk ik samen met de Universiteit van Groningen en de iPabo in Amsterdam om te onderzoeken hoe creëren, maken en spelen het leren en ontwikkelen van jonge kinderen kan versterken. In 2022 ben ik gestart met een promotieonderzoek naar ‘het verbeeldend denken van jonge kinderen’ aan de Rijks Universiteit van Groningen. Dit alles leidde onder andere tot de volgende publicaties: een artikel over taal en tekenen in het tijdschrift ‘de wereld van Het Jonge Kind‘, een ‘schuurpapier‘ in het OGO-vakblad Zone en een artikel in een themanummer over het jonge kind in het onderzoeksblad ‘Cultuur+Educatie‘.

Op deze site wil ik laten zien wat al deze dingen met elkaar te maken hebben en hoe ze elkaar beïnvloeden.

Voor 2018 gebruikte ik in de verhalen uit de praktijk niet de echte namen van de kinderen om zo hun privacy te beschermen. Voor het gebruiken van foto’s van de kinderen gaven de ouders toestemming en zij konden altijd vragen of de foto’s toch weer van de site verwijderd konden worden. Met de nieuwe aangescherpte privacywetgeving probeer ik geen foto’s meer op mijn site zetten waarop kinderen herkenbaar in beeld komen. 

Onderwijs

Hier laat ik zien hoe ik samen met de kinderen uit mijn groep inhoud geef aan de thema’s waarmee we werken.
Wat daarbij de inbreng van de kinderen is, welke werkvormen we gebruiken en hoe het werk en spel van de kinderen eruit ziet.

Door hier te klikken kom je op een plaatjes-menu met verschillende thema’s en projecten en een stukje over mijn ideeën rondom onderwijs. In de menubalk erboven zijn dezelfde submenu’s terug te vinden.

.

Kunsteducatie

Hier vind je voorbeelden van de projecten waaraan ik als kunstenaar meewerkte of die ik zelf ontwikkelde.
Het zijn allemaal projecten voor het basisonderwijs, voornamelijk voor kinderen van groep 1 t/m 4.

.

Eigen werk

Mijn eigen werk is geordend onder verschillende series. Het plaatjes-menu geeft de verschillende series weer, waarvan het afzonderlijke werk ook weer te bekijken is.

Blog

Op de Blog-pagina schrijf ik regelmatig over mijn ervaringen in het onderwijs, tijdens kunst-educatieve projecten, onderzoek, in mijn atelier of tijdens het bezoeken van een tentoonstelling. Wanneer je je abonneert (rechts op de pagina) krijg je iedere nieuwe blog per mail toegestuurd.