Groeien en bloeien

aardappelsWat is er met de aardappels van juf gebeurd?

 

Ze zijn oud geworden. Ze hebben teveel miertjes er in.

Ze zijn gewoon een beetje verrot omdat jij ze hebt geplukt. Want kijk dan halen ze geen meer water; dan halen ze geen water meer omhoog.

Of omdat je ze niet snel genoeg hebt opgegeten. Er is iets uit gegroeid volgens mij.

Er zitten ook nog pitjes. (hele kleine witte aardappeltjes aan de schil)

Ik heb juist wel honderd pitjes er in gezien. Het is gewoon gegroeid, dan komt er gewoon een plantje uit. Dat er net als daarin (in de druiven) groene pitjes inzaten, dan komt er ook een plantje uit. Ik denk wel honderd pitjes.

Maar als we de aardappel open snijden ……

Er zitten helemaal geen pitjes. Jij hebt NIET gelijk!

Ja maar .. ik denk dat ‘ie in het vel zit.

We zouden hem in de grond kunnen stoppen. Dan krijgen we een aardappelboom.

En als ‘ie dan groot is dan kun je ze plukken. En dan moet je ook op een ladder klimmen.

Als je er pitjes in doet; helemaal in de grond, dan ga je de aardappeltjes er weer helemaal in doen. Dat heb ik al een keertje met mijn papa gedaan dus dat weet ik al. Dan moet je eerst die aardappeltjes er in doen. Dan ga je ze in de grond stoppen met zonder de schep en dan ga je het begraven.

aardappels 2

We hebben aarde nodig, water en hele snelle plantje, ik weet niet hoe dat heet maar dat hebben wij ook. Een soort blaadjes en die ken je gewoon op de aarde strooien. Want kijk, dat is makkelijk dan gaat het sneller groeien en als het regent dan gaan ze gewoon groter groeien.

 

 

 

 

In kleine groepjes onderzoeken de kinderen de uitgelopen aardappels. Ze vergelijken ze met  gladde aardappels en doorgesneden bolletjes uit de klas.

In de kring doen de kinderen verslag van de ontdekkingen in hun groepje.

De aardappel is een beetje zacht want ik kneep erin en toen voelde ik het en Teun ook.

Wij zagen een beetje een soort van wortels; die lange slierten lijken op wortels. Dat noem je spruiten.

Er zaten gaten in de goede  aardappel en toen dachten wij dat er ook wortels uit kwamen. De bolletjes waren een beetje anders. Ze waren wit en de aardappels geel. Ze waren wel allebei een beetje slijmerig.

Ik heb uitgevonden dat een aardappel kon stuiteren.

Eva had in een boekje gelezen dat er uit de aardappel bloemetjes kunnen komen.

Hij stinkt heel erg  en die andere nietJa, Femke ging laten zien hoe die stonk, hij stonk heel erg, bijna naar poep. Die andere, die heel goed waren die roken lekker een beetje naar de klas.

Een boek over aardappels

We poten de aardappels eerst in een pot met aarde en later in de schooltuin.

Op de tafel heb ik een aantal boeken neergelegd. Waarin zouden we kunnen lezen wat er met de aardappels in de grond gaat gebeuren? Het boekje van de ‘wortelkinderen’ spreekt de kinderen erg aan maar ze denken toch dat ze uit een kijkdoosboekje over de aardappel meer te weten zullen komen. We lezen hoe de aardappels in de supermarkt terecht komen. Een aantal kinderen doet verslag.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

 

Zaaien

In kleine doorzichtige zakjes zaaien we alfalfa en tuinkers. Sommige met aarde en andere niet. We hangen ze voor het raam in de zon en kijken hoe snel ze gaan ontkiemen. Ook zaaien we zonnebloemen en tuinkers in een grote bak met tuinaarde.

 

De bloemenwinkel

placemat

In de klas maken we een bloemenwinkel. Maar hoe ziet een bloemenwinkel er eigenlijk uit? En wat kun je er kopen? In groepjes van 6 tekenen de kinderen op een ‘placemat’ wat er allemaal te vinden is in een bloemenwinkel. Daarbij overleggen ze met elkaar, vullen ze elkaar aan, nemen elkaars ideeën over en hebben af en toe veel plezier.

Later kopen de kinderen in de bloemenwinkel zelfgemaakte en plastic bloemen, stenen en tuingereedschap waarmee ze in de zandtafel tuintjes inrichten. Dit is weer aanleiding voor het maken en lezen van plattegronden, boodschappenlijstjes en het rekenen met geld.

 

1 reactie op Groeien en bloeien
  1. Claudi zegt:

    Wat heerlijk: Ik heb geleerd, dat een aardappel kan stuiteren! Zou dat dan een zware aardappel zijn, of een lichte? Misschien kunnen ze het goede rijtje van licht naar zwaar maken, zoals op de cito toets gevraagd wordt, of zouden ze dat spelletje niet begrijpen? Het zou een leuke vraag zijn op de cito toets, wat kan je allemaal ontdekken (bekijken, voelen, ruiken) aan een aardappel? O nee, dat kan helemaal niet op het platte vlak, oeps. Jammer dat niet iedereen onze kleuters zo goed begrijpt als jij! groetjes Claudi

Geef een reactie